Wil de bank je bankrekening opzeggen? Dit moet je weten (en doen)

Bankrekening opzeggen advocaat

In een tijd waarin banken strenger toezien op hun klanten, worden steeds vaker bankrekeningen opgezegd. Wat ooit een zeldzaamheid was, is sinds 2018 – na de megaboete van ING – een regelmatig voorkomend verschijnsel geworden. Maar wat kun je doen als jouw bank opeens besluit de stekker eruit te trekken?

Waarom zeggen banken tegenwoordig vaker rekeningen op?

Banken zijn verplicht om klanten doorlopend te screenen op risico’s zoals witwassen of financiering van terrorisme (Wwft). Krijg je vragen over contante opnamen, bepaalde overboekingen, over je bedrijfsstructuur of herkomst van vermogen? Dat is onderdeel van die controle.

Antwoord je niet of onvolledig? Dan is dat voor de bank al snel reden om de relatie te beëindigen en je rekeningen op te zeggen. Zie daarover ook het blog van mijn collega Ilse Engwirda. Als de bank meent dat sprake is van fraude, bijvoorbeeld hypotheekfraude, dan is dat ook een reden om op te zeggen.

Mogen banken je rekening opzeggen?

Ja, maar niet zomaar.

Banken hebben in hun algemene voorwaarden een bevoegdheid om een betaalrekening op te zeggen. Maar die bevoegdheid is niet onbeperkt. Volgens de wet (artikel 6:248 lid 2 BW) mag een opzegging niet ‘naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar’ zijn. De Hoge Raad heeft dit ook bevestigd in een arrest uit 2014.

Belangrijk daarbij is het volgende:

  • Een opzegging kan niet zomaar als je daardoor geen toegang meer hebt tot het betalingsverkeer. Bij particulieren komt dit niet vaak voor omdat zij recht hebben op een basisbetaalrekening. Voor zakelijke klanten wordt onderzocht of een basisbetaalrekening kan worden geïntroduceerd.
  • De bank moet een zwaarwegende reden hebben. Bijvoorbeeld omdat de vragen niet worden beantwoord of er serieuze vermoedens zijn van fraude of witwassen. Een strafrechtelijke veroordeling is niet noodzakelijk om de rekening op te kunnen zeggen.  Jij moet de kans hebben gekregen om informatie te geven en je te verweren.

Wat kun je doen als de bank vragen stelt?

1. Reageer serieus op informatieverzoeken

Het voelt misschien frustrerend als je al jaren klant bent maar toch vragen moet beantwoorden over je geldstromen. Toch is het belangrijk om volledig en tijdig te reageren. Banken maken eerder de keuze om de relatie te beëindigen als vragen niet of onvoldoende concreet worden beantwoord. Onze ervaring is dat als terughoudend of (te) selectief informatie wordt verstrekt, de bank wantrouwig wordt en vragen blijft stellen. Tegelijkertijd is het belangrijk om vragen zodanig concreet te beantwoorden dat ze niet nieuwe vragen oproepen.

2. Analyseer de impact van de opzegging

Heb je geen andere bankrekening en kun je geen andere bankrekening krijgen, dan heb je een sterker juridisch verweer. Het kan zinvol zijn om alvast te kijken of een gelijkwaardige bankrelatie, met alle noodzakelijke producten, met een andere bank kan worden afgesloten. Als dat niet mogelijk is, sta je juridisch weer sterker bij de bank die de relatie wil opzeggen. Als dat wel mogelijk is, kun je misschien kiezen met welke bank je het liefst verder zou gaan.

3. Maak bezwaar bij de bank

Veel banken hebben een interne bezwaarprocedure. Maak daar gebruik van. Die procedure schorst vaak de opzegtermijn, wat je tijd geeft. Wees feitelijk, beantwoord eventuele verwijten en geef duidelijke toelichting.

4. Overweeg juridische stappen – bankrekening opzeggen advocaat

Kom je er met de bank niet uit? Dan kun je naar de rechter. In spoedsituaties via een kort geding. In ongeveer 30% van de zaken oordeelt de rechter dat de bank de opzegging moet terugdraaien of de klant meer tijd moet geven om te kijken of de overstap naar een andere bank mogelijk is. Ook in de aanloop naar een procedure kan een bank alsnog besluiten om de relatie in stand te laten.

Trends in de rechtspraak

  • Bij het klachteninstituut Kifid krijgen klanten zelden gelijk (minder dan 10% van de gevallen).
  • Bij de rechter krijgen rekeninghouders vaker gelijk, vooral als:
    • De klant geen andere rekening heeft én bij een andere bank geen andere rekening kan krijgen.
    • Er géén concreet en klantgericht risico voor de bank is.
  • Opzeggingen op basis van algemeen beleid (zoals ‘we willen geen klanten meer in de bloemenhandel’) worden vaak teruggefloten.

Tot slot: laat je goed adviseren

Vaak kunnen opzeggingen nog worden teruggedraaid, vooral als er sprake is van miscommunicatie of misverstanden over de aangeleverde informatie. Laat je dus tijdig adviseren – het liefst door iemand die ervaring heeft met banken en financiële regelgeving.

Conclusie:

Een opzegging van je bankrekening is ingrijpend, maar je staat niet machteloos. Reageer goed, maak bezwaar, en weet dat je rechten hebt – vooral als je anders van het betalingsverkeer wordt afgesneden. Komt u er niet uit met de bank, of vreest u de gevolgen van het beantwoorden van de gestelde vragen? Neem dan contact met ons op.

Stuur een reactie naar de auteur